26 november 2022

Een middag op kasteel Groeneveld

Twee keer per jaar organiseert uitgeverij Publiera, dat onder meer het glossy magazine Maison en France uitgeeft, een dag op een kasteel. Vandaag, 26 november, was Kasteel Groeneveld in de bossige omgeving van Baarn gastheer, en Bellevue was erbij.

Tweehonderd mensen met plannen voor een vakantiehuis of een onderneming als Bed and Breakfast konden in de chique ambiance advies krijgen. Hoe werkt een koopcontract? Met welke belastingen krijg je te maken? Waar moet je op letten met aannemers?

Aanwezig was zelfs een Nederlandse bouwonderneming die offertes maakt en de verbouwing in Frankrijk zelf komt uitvoeren.

Er waren algemene lezingen en concrete werkseminars. Tussendoor zong een Fransman chansons en deelde kaartjes uit dat je bij hem (beter) Frans kunt leren spreken.

Proeftafel

Tussen de sessies door dwaalden de aanwezigen door de kasteelkamers, en in een daarvan zagen zij een proeftafel van Domaine de Bellevue met flessen en glazen Chardonnay, rosé en Cuvee Maarten 2020. De bezoekers konden een proefglas afnemen, losse flessen kopen of een mooie kennismakingsdoos met al onze wijnen meenemen.

Enkele geanimeerde gesprekken volgden. We noteerden bijval en bewondering om op afstand zo’n mooie biologische wijngaard te onderhouden. Een ander Nederlands wijnbedrijf, Chateau Camparnaud uit de Provence, was vertegenwoordigd door zijn importeur, wijnhandel Ouwerkerk uit Arkel. Uiteraard wisselden we onderling ervaringen uit.

De uitgever die de dag had georganiseerd, heeft de Chardonnay van Bellevue geselecteerd om premium-abonnees van het blad Côte & Provence twee keer per jaar te tracteren. Het derde blad, En Route, besteedde dit voorjaar al aandacht aan Bellevue in een artikel onder de kop 'Lekker biologisch'.